Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$please_log_in is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 20

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$confirmation_sent is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 38

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$already_subscribed is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 40

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$not_subscribed is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 42

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$not_an_email is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$barred_domain is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 46

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$error is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 48

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$no_such_email is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 51

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$added is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 53

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$deleted is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 55

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$subscribe is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 57

Deprecated: Creation of dynamic property S2_Frontend::$unsubscribe is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/subscribe2/traits/ShortcodeTrait.php on line 59
Early Years blog | Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over goed speelgoed?
Logo Universiteit Utrecht

Early Years blog

Early Years blog

Blog

door
Pauline Slot

Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over goed speelgoed?

Deze blog van Helena Taelman is oorspronkelijk geplaatst op onze zusterblog  http://www.kleutergewijs.beHet blogbericht is licht bewerkt door Pauline Slot.

3- tot 5-jarige kinderen krijgen nieuw speelgoed in de klas. Een camera filmt hoe de kinderen ermee spelen. Vervolgens analyseren onderzoekers de duur en de kwaliteit van het spel. Daartoe observeren ze het probleemoplossend gedrag, de creativiteit, de sociale interacties en het taalgebruik. Zo gebeurde tien jaar lang wetenschappelijk onderzoek naar speelgoed aan de Amerikaanse Eastern Connecticut State University [1; 2]. Nieuwsgierig om de bevindingen te vergelijken met je eigen intuïtie?

Vooral constructiespeelgoed en replicaspeelgoed leiden tot rijk spel

Uit het onderzoek bleken twee soorten speelgoed consequent te leiden tot kwalitatief hoogstaand spel:

  • Constructiespeelgoed, zoals houten blokken, duplo, timmerspeelgoed, Magna-tegels en ander speelgoed met meerdere onderdelen dat kinderen op verschillende manieren in elkaar kunnen zetten. Het beste constructiespeelgoed heeft een open einde (bijvoorbeeld geen bouwpakket om een specifiek product te maken) en heeft genoeg onderdelen zodat kinderen veel verschillende dingen te bouwen.
  • Replicaspeelgoed, zoals kleine mensen, dieren of voertuigen. Wanneer kinderen met dit speelgoed spelen, creëren ze uitgebreide, fantasierijke scenario’s en gaan ze in gesprek met elkaar. Dergelijk speelgoed leidt tot coöperatief spel met leeftijdsgenoten.

Dat betekent niet dat andere soorten speelgoed nooit goed scoren, maar over het algemeen leidt speelgoed tot rijker spel wanneer:

  • het simpel is: geen geluiden, automatische lichtjes, stemmetjes
  • een open einde heeft: soms heeft speelgoed een duidelijk gebruik, bijvoorbeeld puzzels of gezelschapsspelletjes. Maar wanneer dat niet zo is, gaan kinderen creatiever met het speelgoed om. Bijvoorbeeld blokken dienen om huizen te bouwen, een dierentuin te creëren, maar ook als telefoon of auto
  • niet realistisch is: Om met bijvoorbeeld duploblokken te spelen, moeten kinderen hun eigen beslissingen nemen over wat ze willen maken en ze kunnen daartoe ook overleggen met andere kinderen.

Maar kinderen kiezen zelf niet altijd het beste speelgoed

Soms is speelgoed heel erg populair bij de kinderen zonder dat het tot rijk spel leidt. Soms leidt speelgoed wel tot rijk spel, maar duurt dat moment maar heel erg kort. En soms lukt het om duur en kwaliteit te combineren [2]. Aan de professional dus de taak om goed te observeren en kinderen te ondersteunen om tot rijk(er) spel te komen. Weinig populair speelgoed verdient een enthousiaste introductie, een zichtbare plaats in de hoeken, en ook het voordoen van het spel.

Voor elk wat wils

De onderzoekers vonden regelmatig verschillen tussen jongens en meisjes. Bijvoorbeeld, meisjes speelden gemiddeld genomen bijzonder graag met een bepaalde play-doh-set, terwijl een knikkerbaan over het algemeen goed scoorde bij jongens. Ook de sociaal-economische status (SES) en de culturele achtergrond deden ertoe. Bijvoorbeeld, kinderen uit een lage SES-familie en kinderen met een Latino-achtergrond waren dol op houten voertuigen en kleine metalen auto’s [3].

Daarnaast bleken bepaalde types van speelgoed vooral uit te munten in bepaalde aspecten van kwaliteit. Bijvoorbeeld, houten puzzels deden het goed voor het probleemoplossend denken, maar waren minder goed voor de creativiteit. Collagematerialen scoorden dan weer hoog op creativiteit, maar lager op probleemoplossend denken en sociale interactie [2].

Het is niet altijd goed om speelgoed expliciet te introduceren

De onderzoekers gingen ook na wat de invloed was van een professional die het speelgoed introduceerde [1]. Meestal was het beter om het niet te doen, behalve als het ging om complexer speelgoed waarbij kinderen een korte demonstratie nodig hadden om te weten hoe het speelgoed werkte (vb. magnetisch speelgoed).

De leeftijd bleek erg belangrijk. In tegenstelling tot de vier- en vijfjarigen, hadden de driejarigen wel veel baat bij een introductie. Al bleek die best kort te zijn. Verder bestonden goede introducties uit:

  • open vragen: Hoe zou je hiermee kunnen spelen?
  • het waarderen van de ideeën van de kinderen: Jason zegt dat je misschien een dierentuin zou kunnen maken
  • observaties van eerdere speelmomenten geven: Ik zag dat Leila een hele grote brug maakte.

Het speelgoed van het jaar is…

Het onderzoek leverde elk jaar concrete speelgoedtips op, die veelal beter gefundeerd zijn dan de speelgoednominaties op de Nederlandstalige markt.

Gedurende de tienjarige onderzoeksperiode waren dit de absolute toppers:

  • Houten voertuigen
  • Een houten treinstel
  • Een dubbele schildersezel
  • Kleine metalen auto’s
  • Magna-tegels
  • Kleine plastic diertjes
  • Timmerspeelgoed
  • Duploblokken
  • Een houten speelgoedkassa
  • Magnetische, stapelbare, flesvormige stukken
  • Kleine replica mensen

Benieuwd naar de concrete materialen? Hieronder vind je het filmpje van het laatste onderzoeksjaar 2019. In 2020 onderbrak corona de onderzoekscyclus en beslisten de onderzoekers om het onderzoek te stoppen.

Bronnen:

DeLapp, J.; Lundy, A.; & Barry, A. (2019). How group time discussions about new toys affect the quality of children’s play. National Association for the Education of Young Children Annual Conference, Nashville, TN.

Trawick-Smith, J., Wolff, J., Koschel, M., & Vallarelli, J. (2014). Which toys promote high-quality play? Reflections on the five-year anniversary of the TIMPANI study. YC Young Children69(2), 40.

Trawick-Smith, J., Wolff, J., Koschel, M., & Vallarelli, J. (2015). Effects of toys on the play quality of preschool children: Influence of gender, ethnicity, and socioeconomic status. Early childhood education journal43, 249-256.

Website https://www.easternct.edu/center-for-early-childhood-education/timpani/index.html

Foto van  docentjoyce op https://pxhere.com/en/photo/364542